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Abteilung Simulations- und Prozessentwicklung

Dr.-Ing. Andreas Wirtz

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Anschrift

Institut für Spanende Fertigung
Technische Universität Dortmund
Baroper Straße 303
44227 Dortmund

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0231 755-8045

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Andreas.wirtztu-dortmundde

Portrait von Andreas Wirtz © ISF

Aufgabenbereiche

  • Modellierung und Simulation von Fräsprozessen
  • Simulationsgestützte Auslegung energieeffizienter, 5-achsiger Fräsprozesse
  • Verdichtungsklopfen
  • Softwareentwicklung C++ und Python

Weitere In­for­ma­ti­onen

Wirtz, A.
Simulationsgestützte Analyse und Auslegung energieeffizienter NC-Fräsprozesse im Rahmen der Anpassungsplanung
Dissertation, Schriftenreihe Virtual Machining, Hrsg. Wiederkehr, P., Shaker Verlag, ISBN 978-3-8440-7008-8, (2019)

Milz, M. P.; Wirtz, A.; Abdulgader, M.; Kalenborn, A.; Biermann, D.; Tillmann, W.; Walther, F.:
Corrosion Fatigue Behavior of Twin Wire Arc Sprayed and Machine Hammer-Peened ZnAl4 Coatings on S355 J2C + C Substrate
Corros. Mater. Degrad. 3 (2022) 1, 127-141, doi: 10.3390/cmd3010007

Milz, M. P.; Wirtz, A.; Abdulgader, M.; Biermann, D.; Tillmann, W.; Walther, F.:
Fatigue Assessment of Twin Wire Arc Sprayed and Machine Hammer-Peened ZnAl4 Coatings on S355 JRC+C Substrate
Materials 15 (2022) 3, 1182, doi: 10.3390/ma15031182

Tillmann, W.; Abdulgader, M.; Wirtz, A.; Milz, Michael P.; Biermann, D.; Walther, F.:
The Effect of Argon as Atomization Gas on the Microstructure, Machine Hammer Peening Post-Treatment, and Corrosion Behavior of Twin Wire Arc Sprayed (TWAS) ZnAl4 Coatings
Coatings, 12 (2022) 32, doi: 10.3390/coatings12010032

Wirtz, A.; Abdulgader, M.; Milz, Michael P.; Tillmann, W.; Walther, F.; Biermann, D.
Thermally Assisted Machine Hammer Peening of Arc-Sprayed ZnAl-Based Corrosion Protective Coatings
Journal of Manufacturing and Materials Processing, 5 (2021) 109, doi: 10.3390/jmmp5040109

Wilck, I.; Wirtz, A.; Merhofe, T.; Biermann, D.; Wiederkehr, P.
Minimisation of Pose-Dependent Regenerative Vibrations for 5-Axis Milling Operations
Journal of Manufacturing and Materials Processing, 5 (2021) 3, Artikelnummer 99, doi: 10.3390/jmmp5030099

Tillmann, W.; Abdulgader, M.; Hagen, L.; Biermann, D.; Timmermann, A.; Wirtz, A.; Walther, F.; Milz, M.
Mechanical and Microstructural Properties of Post-Treated Zn4Al Sprayed Coatings Using Twin Wire Arc Spraying
In: Thermal Spray 2021: Proceedings from the International Thermal Spray Conference, May 24-28, 2021, doi: 10.31399/asm.cp.itsc2021p0750

Wilck, I.; Wirtz, A.; Biermann, D.; Wiederkehr, P.
Application of interpolation methods for the determination of position-dependent frequency response functions for the simulation of 5-axis milling processes
Production Engineering - Research and Development  16 (2021), S.135-144, doi: 10.1007/s11740-021-01072-0

Wirtz, A.; Wilck, I.; Schmidt, N.; Biermann, D.; Wiederkehr, P.
Experimental analysis of tilt angle-dependent dynamic properties of a 5-axis milling center
Manufacturing Letters 29 (2021) 8, S. 47-51, doi: 10.1016/j.mfglet.2021.04.007

Timmermann, A.; Abdulgader, M.; Hagen, L.; Milz, M. P.; Wirtz, A.; Biermann, D.; Tillmann, W.; Walther, F.:
Charak­teri­sierung licht­bogen­ge­spritzter, mittels "Machine Hammer Peening" nachbehandelter Korrosionsschutzschichten.
Thermal Spray Bulletin 14 (2021) 1, S. 46-52.

Jaeger, E.; Ravisankar, B.; Wirtz, A.; Meißner, M.; Rehtanz, C.; Biermann, D.;Wiederkehr, P.:
Simulation-based analysis of the energy demand within an additive subtractive process chain
Procedia CIRP 99 (2021), S. 352-357, doi: 10.1016/j.procir.2021.03.051

Ravisankar, B.; Jaeger, E.; Meißner, M.; Wirtz, A.; Wiederkehr, P.; Rehtanz, C.:
Investigation of electrical power consumption of an additive process chain and empirical modelling as feature selection for machine learning algorithms
Procedia CIRP 99 (2021), S. 358-363, doi: 10.1016/j.procir.2021.03.103

Finkeldey, F.; Wirtz, A.; Merhofe, T.; Wiederkehr, P.
Learning-Based Prediction of Pose-Dependent Dynamics
Journal of Manufacturing and Materials Processing, 4 (2020) 85, doi: 10.3390/jmmp4030085

Wirtz, A.; Biermann, D.; Wiederkehr, P.
Design and optimization of energy-efficient milling processes using a geometric physically-based process simulation
Procedia CIRP, 88 (2020), S. 270-275, doi: /10.1016/j.procir.2020.05.047

Baumann, J.; Wirtz, A.; T. Siebrecht; Biermann, D.
Disturbance of the Regenerative Effect by Use of Milling Tools Modified with Asymmetric Dynamic Properties
Journal of Manufacturing and Material Processing, 4 (2020) 3, S. 67, doi: /10.3390/jmmp4030067

Huang, N.; Krebs, E.; Baumann, J.; Wirtz, A.; Jaeger, E.M.; Biermann, D.
A universal pocket plunge milling method to decrease the maximum engagement angle
Journal of Manufacturing Science and Engineering, (2020), doi: 10.1115/1.4047059

Delbrügger, T.; Meißner, M.; Wirtz, A.; Biermann, D.; Myrzik, J.; Rossmann, J.; Wiederkehr, P.
Multi-level simulation concept for multidisciplinary analysis and optimization of production systems
The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 103 (2019) 2, S. 3993-4012, doi: 10.1007/s00170-019-03722-1

Wirtz, A.; Meißner, M.; P. Wiederkehr; Biermann, D.; Myrzik, J.
Evaluation of cutting processes using geometric physically-based process simulations in view of the electric power consumption of machine tools
Procedia CIRP, 79 (2019), S. 602-607, doi: 10.1016/j.procir.2019.02.083

Meißner, M.; L. Massalski; Wirtz, A.; P. Wiederkehr; Myrzik, J.
Representation of energy efficiency of energy converting production processes by Process Status Indicators
Procedia CIRP, 79 (2019), S. 221-226, doi: 10.1016/j.procir.2019.02.052

Rehof, J.; Scholz, D.; Döbbeler, F.; Wirtz, A.; Meißner, M.; Dregger, J.; Schmelting, J.; Lenz, L.T.; Müller, D.; Zeidler, F.; Lager, H.; Schumacher, C.; Winkels, J.; Falkenberg, J.; Güller, M.; Graefenstein, J.; Regelmann, P.; Kaczmarek, S.; Delbrügger, T.; Siebrecht, T.; Mieth, C.
Anpassungsintelligenz von Fabriken im dynamischen und komplexen Umfeld
Selbstverlag, TU Dortmund, (2018), doi: 10.17877/DE290R-18859

Meißner, M.; Wirtz, A.; Myrzik, J.
Modeling of power profiles of milling machines for the use in factory models to optimize energy efficiency
2017 International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM)), Singapore, 10-13 Dec. 2017, (2018), S. 324-328, doi: 10.1109/IEEM.2017.8289905

Wirtz, A.; Meißner, M.; Wiederkehr, P.; Myrzik, J.
Simulation-assisted Investigation of the Electric Power Consumption of Milling Processes and Machine Tools
Procedia CIRP, 67 (2018), S. 87-92, doi: 10.1016/j.procir.2017.12.181

Delbrügger, T.; Döbbeler, F.; Graefenstein, J.; Lager, H.; Lenz, L.T.; Meißner, M.; Müller, D.; Regelmann, P.; Scholz, D.; Schumacher, C.; Winkels, J.; Wirtz, A.; Zeidler, F.
Anpassungsintelligenz von Fabriken im dynamischen und komplexen Umfeld
ZWF Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb, 112 (2017) 6, S. 364-368, doi: 10.3139/104.111731

Wirtz, A.; Wiederkehr, P.
Mit Virtual Machining Prozesse optimieren
NC-Fertigung, 05 (2017), S. 26-29

Kalender

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Anfahrt & Lageplan

Von der A1

Vom Autobahnkreuz Dortmund/Unna auf die A44 Richtung Dortmund, diese geht in die B1 über. Ausfahrt Dortmund-Dorstfeld, Richtung Universität (weiter siehe Karte).

Von der A 45

Ausfahrt Dortmund-Eichlinghofen, Richtung Universität (weiter siehe Karte).

Alternativ können Sie sich die Anfahrt auch berechnen lassen: Google Maps.

Anreise mit der Bundesbahn bis Dortmund oder Bochum Hbf.

Ab Dortmund Hbf mit der S1 Richtung Düsseldorf bis zur Haltestelle Dortmund Universität (7 Minuten Fahrzeit).

Ab Bochum Hbf mit der S1 Richtung Dortmund bis zur Haltestelle Dortmund Universität (14 Minuten Fahrzeit).

Die S-Bahn fährt in beide Richtungen regelmäßig alle 20 Minuten. Von der S-Bahn Haltestelle aus mit der H-Bahn (Haltestelle S-Universität) bis zur Haltestelle Campus Süd (1 Station, fährt im 10 Minuten-Takt).

Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.

Vom Flughafen Dortmund

Mit dem Taxi zur TU Dortmund, Campus Süd (min. 20 Min und 30,- EUR) (siehe Karte)

Vom Flughafen Düsseldorf

Mit der S-Bahn Linie S1 Richtung Dortmund bis Haltestelle Dortmund-Universität (ca. 90 Min). Von hier mit der H-Bahn Richtung Campus Süd oder Eichlinghofen (fährt alle 10 Min) bis Campus Süd (ca. 3 Min)

Die Einrichtungen der Technischen Universität Dortmund verteilen sich auf den größeren Campus Nord und den kleineren Campus Süd. Zudem befinden sich einige Bereiche der Hochschule im angrenzenden Technologiepark. Genauere Informationen können Sie den Lageplänen entnehmen.

Interaktive Karte

Die Einrichtungen der Technischen Universität Dortmund verteilen sich auf den größeren Campus Nord und den kleineren Campus Süd. Zudem befinden sich einige Bereiche der Hochschule im angrenzenden Technologiepark.

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